Search | צביקה | T@T | ספרים חנם | פתרונות | לחלוב את גוגל

"לחלוב את גוגל"
השאלות והפתרונות

Thursday, April 08, 2004

כאשר התאריך באנגליה היה ה-1 בספטמבר 1750...

שאלה
כאשר התאריך באנגליה היה ה-1 בספטמבר 1750, מה היה התאריך בגרמניה?
חצי הגמר 2004
תשובה
ה-12 לספטמבר 1750

הדרך
הקלד בגוגל את המילים: September 1750 england
יימצא המאמר:
The Gregorian calendar adopted in England: September 2nd, 1752
History Today; September 01, 2002; Cavendish, Richard
משני אתרים שונים. אחד נותן רק תקציר – חובה לשלוף את השני, הכולל טקסט מלא, מכיוון שבתקציר של המאמר יש טעות שהטקסט המלא מתקן:
IN 1750 ENGLAND and her empire, including the American colonies, still adhered to the old Julian calendar, which was now eleven days ahead of the Gregorian calendar, introduced in 1582 by Pope Gregory XIII and in use in most of Europe.

הבעיה היא שהלוח הג'וליאני לא הקדים את הגרגוריאני אלא פיגר אחריו, כפי שמוסבר בטקסט המלא:

In 1751 Chesterfield introduced in the House of Lords `an Act for Regulating the Commencement of the Year and for Correcting the Calendar now in Use'. … The bill passed through Parliament easily enough and George II signed it in May. It provided for Wednesday, September 2nd, 1752, to be followed by Thursday the 14th

מכאן ברור שכאשר היה ה-13 לספטמבר באירופה, היה רק ה-2 לספטמבר באנגליה, לפני השינוי (הפרש של 11 יום). 1750 היה שנתיים לפני השינוי, לכן ה-1 לספטמבר באותה שנה היה ה-12 לספטמבר ברוב אירופה.

על מנת לודא ש"רוב אירופה" כלל את גרמניה: חיפוש נוסף בגוגל:
"gregorian calendar" germany 1750
התוצאה הראשונה: http://www.ortelius.de/kalender/greg_en.php כוללת טבלא המראה בדיוק מתי כל מקום ומקום באירופה עבר ללוח הגרגוריאני. אומנם "גרמניה" של היום היתה אז אוסף של מדינות שונות, אבל כולן, אפילו המדינות הפוטסטנטיות, עברו ללוח שהציג האפיפיור גרגוריוס, לפני שאנגליה עברה. (מסיבות טכניות לא ניתן להעתיק את הטבלא לטבלא שלעיל; יש להפעיל את הקישור).

פתרון טוב אלטרנטיבי: לאחר איתור הבעיה (לוח ג'וליאני לעומת גרגוריאני): לחפש אתר המאפשר המרת תאריכים בין לוחות השנה השונות: לדוגמא, בגוגל:
Calendar conversion Julian Gregorian
מוצא מבחר מגוון של אתרים כאלה, כגון: http://www.fourmilab.ch/documents/calendar/מכניסים את התאריך שבשאלה לשדה "התאריך הג'וליאני" ומקבלים תירגום לכל יתר לוחות השנה שהאתר תומך בהם (האתר הנ"ל תומך ב-14 לוחות שנה שונים).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home